Recenzia a trei mii de ani de nostalgie: George Miller ne îndeplinește dorința

Cannes: Tilda Swinton și Idris Elba evocă tot felul de chimie magică în explozivul basm modern al lui George Miller.

Un basm modern dulce-amar de la unul dintre cei mai explozivi virtuozi ai cinematografiei, „Trei mii de ani de dor” al lui George Miller ar putea avea unele rezerve ale secolului XXI – filmul se luptă adesea cu impactul pe care știința și tehnologia l-ar putea avea asupra sentimentului nostru străvechi de uimire – dar în partea de jos a acestei epopee bine îmbuteliată se află o întrebare care ar trebui să rezoneze deosebit de dur cu oamenii care au petrecut prea multe din ultimele 3.000 de zile blocați în casa lor cu nimic altceva decât „conținut” pentru a le ține companie: sunt povești suficiente pentru a satisface vietile noastre?

Naratologul apreciat Dr. Alithea Binnie (Tilda Swinton, ca și cum „naratologul apreciat Dr. Alithea Binnie” ar putea fi interpretat de oricine altcineva), ar dori să creadă așa. Pe vremuri, a fost căsătorită cu un tip chipeș de facultate, dar când nenorocitul acela a părăsit-o pentru cineva mai tânăr, a învățat să facă pace cu singurătatea ei. A fi singur – fără parteneri, fără părinți, fără copii – oferă unei minți strălucitoare ca a ei libertatea de care are nevoie pentru a se dezvolta (citiți: călătorind pe planetă, oferind prezentări Powerpoint despre cum miturile odinioară conțineau tot misterul lumii au atât de puțină valoare că acum pot fi cuprinse de benzi desenate).

De fapt, Alithea este atât de mulțumită de situația ei, încât nu găsește nimic de ce să ceară când un djinn uriaș, cu pieptul gol, cu un lung, lung, lung-obsesia de-a lungul vieții de a satisface cele mai profunde dorințe ale femeilor suflă în camera lui de hotel din Istanbul – aceeași cameră de hotel din Istanbul în care Agatha Christie a scris „Murder on the Orient Express” – și îi oferă trei urări. Chiar și cu o barbă portocalie cu pete și o pereche de urechi ascuțite de spiriduș care sunt mereu în flăcări, un Idris Elba pe jumătate gol de mărimea unui autobuz școlar ar fi probabil suficient pentru a lăsa pe mulți oameni să simtă că ar fi în flăcări. avea o singură dorință. . Dar Alithea este impasibilă.

Până când Djinnul începe să-l răsfețe pe naratologul sceptic cu povești melancolice despre Regina Saba, sclavele lui Suleiman Magnificul și toate celelalte frumuseți care i-au definit călătoria prin milenii.

Dacă toate acestea sună ca un film cu o pandemie într-un singur loc, nu vă faceți griji: George Miller nu poate fi controlat. În primul rând, „Three Thousand Years of Longing” se bazează pe o nuvelă AS Byatt pe care Miller a sperat să o adapteze de la sfârșitul anilor ’90, iar proiectul nu a fost conceput ținând cont de parametrii COVID.

Mai exact, el este în continuare același tip al cărui cel mai recent film a fost „Mad Max: Fury Road”. Același tip care a filmat odată o biodramă despre un copil care moare de o tulburare degenerativă a creierului cu energia nebună a unui musical Ken Russell și a făcut continuarea unui film de familie îndrăgit despre un porc care vorbește într-o aventură magic deranjată care începe cu Babe. aproape l-a ucis pe James Cromwell, apoi l-a dus într-un oraș ostil plin de animale de companie pline de prostituate pudel, cimpanzei ucigași și un Mickey Rooney foarte tulburat. George Miller ar putea găsi mai mult cinema într-un singur minibar de hotel decât ar putea scoate unii regizori contemporani dintr-o galaxie întreagă departe, departe, și reușește să facă exact asta fără a dezechilibra sufletul delicat al intimului la două mâini pe care le mânuiește aici.

Maxim în hype și meditativ în maximalism, „Three Thousand Years of Doring” poate părea să solicite o scară comparabilă cu epopeele la fel de generoase precum „Cloud Atlas” și „Everything Everywhere All Once”, dar filmul lui Miller nu poate. permiteți-i să devină atât de vast, încât diferitele sale povești umbrite scopul de a le spune. Rezultatul este un film care împarte diferența dintre „Nopțile Arabe” și „Good Luck to You, Leo Grande”, precum și deseori (dar super-ieftine) din scenariu de la palatele bântuite de Ifrit din Yemenul antic sau sexul căptușit cu sable. închisorile Imperiului Otoman nu se îndepărtează niciodată atât de departe de Tilda Swinton care ascultă în halatul ei de baie; filmul nu este neapărat calm, dar caută totuși un fel de seninătate durabilă pe care filmele lui Miller nu l-au căutat niciodată până acum.

„Trei mii de ani de nostalgie”

Youtube

Familiaritatea Alitheei cu miturile clasice o lasă atât de înviorător de netulburată de întâlnirea ei improvizată cu un Djinn, cât și de profund suspicios pe cât ar putea fi el un șmecher deghizat. La urma urmei, ce poveste despre dorințe libere nu se transformă într-o poveste de avertizare în cele din urmă? Incertitudinea lui incitantă îl determină pe Djinn – care a fost atât de disperat să-și împărtășească amintirile cu cineva și nu ar fi putut visa niciodată să găsească o audiență atât de receptivă – să o răsfețe pe Alithea cu nenorocirile ei, ca și cum asta ar fi suficient pentru a-l elibera pentru totdeauna de sticla lui. .

Swinton, inutil să spun, este deosebit de bun în a face legătura între neîncrederea pământească și înțelegerea din altă lume, în timp ce Elba (urme incerte de fum CG și tot) reușește să realizeze un studiu tandru al singurătății unei creaturi mitice pe care Hollywood-ul a redus-o de mult. la un trop bătrân. De fapt, cele două vedete sunt atât de dulci și caută împreună – puterea personajelor lor și singurătatea reciprocă aducându-le împreună cu magie practică – încât unele dintre ocolurile mai dramatice ale filmului par subțire prin contrast.

Cu tot respectul pentru designul de producție al lui Robert Ford (nu este niciodată un lucru rău când decorurile de film sunt comparate cu „The Fall”) sau gradul impresionant de ciudățenie pe care Miller și echipa sa sunt capabili să-l pună într-o singură imagine a lui Solomon care îl curtează pe Sheba , poveștile Djinnului sunt întotdeauna mai convingătoare pentru comentariile sale triste și autodepreciate decât pentru oricare dintre întorsăturile lor criminale. Înclinația lui Miller pentru slapstick strident tinde adesea să râdă în firele de poveste care au lucruri mai presante de-a face cu vremurile, iar subplotul lui cel mai orgiastic se termină cu un punchline ieftin care lovește puțin mai jos de centură. Apoi, din nou, există și o scenă în care capul unui tip cade și se transformă într-unul dintre cei mai noduri păianjeni demonici din cinema și apoi explodează într-un milion de păianjeni mai mici și este greu să te plângi de un film care poate împleti asta într-o vârstă mijlocie super emoționantă. romantism. .

Trei mii de ani de nostalgie

„Trei mii de ani de nostalgie”

captură de ecran

Și, în ciuda utilizării excesive a papirusului, „Trei mii de ani de nostalgie” este atingere – mai mult decât pare gata să fie pentru cea mai mare parte a timpului său de rulare și mai mult decât structura sa divagată pare să permită. Chimia dintre Swinton și Elba devine din ce în ce mai puternică pe măsură ce filmul pivotează în al treilea act al său foarte diferit, și chiar și cele mai ciudate leagăne ale lui Miller (inclusiv o scenă laborioasă construită în jurul unui detector de metale) sunt susținute de sugestia lor colectivă că a găsi dragostea adevărată nu este doar orice trucuri vechi. mai puțin fantastic decât întâlnirea cu un Djinn nemuritor care și-a folosit „focul subtil” pentru a oferi femeilor orgasme afumate de 3.000 de ani.

Viețile noastre sunt atât de pline de mirare încât zborul prin cer sau chemarea mașinilor la ușa ta cu o bucată de sticlă magică nu mai mișcă acul, dar sunt încă mulți oameni care nu înțeleg despre lumea din jurul lor sau refuză să o facă. înțelegeți oamenii cărora le împărtășesc (după cum puteți vedea în turnarea bruscă a filmului către comentariul social la ora 11). „Trei mii de ani de dor” constată că și cele mai vechi povești pot fi lămuritoare despre aceste lucruri dacă sunt spuse cu suficient entuziasm, dar și că ne este mult mai ușor să ne vedem în aceste povești dacă avem cu cine să le împărtășim.

Nota: B+

„Three Thousand Years of Desire” a avut premiera la Festivalul de Film de la Cannes 2022. MGM îl va lansa în cinematografe vineri, 31 august.

Inregistreaza-te: Rămâneți la curent cu cele mai recente știri de film și TV! Înscrieți-vă aici pentru buletinele noastre informative prin e-mail.